TYSKLAND 2006
En cykeltur genom hela Tyskland från Lübeck i norr till Donauwörth i söder.
 


Main Radweg.

        I korthet gick turen följande väg: 
      • Start i Lübeck och söderut längs Elbe-Lübeck kanalen (Alte Saltzstrasse)
      • Lüneburger Heide och längs Elbe-Seiten kanalen
      • Delar av Leine Radweg
      • Delar av Werra Radweg
      • Delar av Fulda Radweg
      • Delar av Main Radweg
      • Tauber Radweg
      • Delar av Romantische Strasse Radweg till Donauwörth

      • Sammanlagd cykelsträcka: 111 mil. 
        Kartor vi använde: ADFC Radtourenkarte i skala 1:150.000. 

Målet i år var att cykla från så långt norrifrån i Tyskland som möjligt och till ett ställe som vi har cyklat på förut, dvs. vi ville "binda ihop" våra tidigare turer i Norden med de vi gjort i Mellaneuropa. Eftersom vi har cyklat på Donau's cykelvägar i Tyskland blev målet någon stad med järnvägsstation och belägen vid Donau. Vi måste ju planera så att vi kunde ta ett tåg tillbaka till bilen, men vi visste alltså inte exakt var målet var, mer än Donau. Vi hade tänkt göra denna resa i flera år, men det har alltid blivit andra turer. I år blev vi dock så inspirerade av Bengt och Ulla Falkes cykelresa genom Tyskland att vi beslöt att äntligen göra slag i saken. Vi fick många tips om färdvägar på hans hemsida och vi körde vissa delar samma sträckning, men i motsatt riktning. Bengts hemsida heter "Cykla för livet" och har adressen http://falke.nu/
Startpunkten blev Lübeck. Vi letade bland några hotell i staden och när vi kollade det tredje hotellet fick vi napp. Det vi kollade efter var om dom hade rum för natten och parkeringsplats där vi sedan kunde ha bilen i minst 14 dagar. Det var Traveller Hotel. Adress: St. Jürgen - Ring 60, Lübeck. Ett helt perfekt hotell. Rummet var relativt billigt och dom har ett eget bevakat garage i källaren. Parkeringen för bilen kostade 5 Euro per dygn. 

Karta visande cykelturen i Tyskland 2006

Klicka på bilderna för bildtext, och så blir de större och mycket snyggare dessutom.
Det finns text på de flesta av de uppförstorade bilderna.
Bildstorlek c:a 75 - 150 kB.


Dag 1, måndag 200-07-10, Lübeck - Lauenburg (80 km).   Karta visande dagens tur
Effektiv tid 4.45, eff. medelfart 16,8 km/h. 

Längs Alte Saltzstrasse.
Start vid Traveller Hotel i Lübeck. Vi hade läst i Bengt Falkes färdbeskrivning om cykelvägen längs Elbe-Lübeck kanalen, så vi letade upp den. Ja, egentligen behövde vi inte leta. När vi stod och kollade på kartan kom en tyska på cykel och frågade vart vi skulle. När vi talade om att vi letade efter cykelvägen längs kanalen till Lauenburg fick vi ett helt föredrag om var vi skulle åka, vägens beskaffenhet, vilken sida av kanalen vi borde åka på, osv. Cykelvägen som går längs kanalen heter "Alte Saltzstrasse" (gamla saltvägen). 


Alte Saltzstrasse. 

Det visade sig senare under resan att vart vi än kom och såg undrande ut om vilken väg vi skulle ta eller något annat, kom nästan alltid någon från orten fram och ville hjälpa till. Detta kändes väl oftast bra, men vi håller alltid själva reda på var vi är och vart vi skall åka. Orienteringen längs cykelvägarna är ju en av de riktigt roliga detaljerna med denna sortens turism. Det hände ändå att vi körde fel, mest på grund av att cykelvägarna i vissa områden i norra Tyskland är ganska eller t.om. mycket dåligt skyltade eller inte skyltade alls. Då missar man ju i vägkorsningarna och kommer helt fel. Då har man en väldig nytta av hjälpsamma ortsbor. Det är ju bättre att dom som vet något vill hjälpa till än tvärt om! Det hände vid flera tillfällen att folk som kom på cykel och absolut ville hjälpa till och visa vägen, helt enkelt cyklade med oss tills vi kom till den rätta korsningen. Egentligen fantastiskt.

Vi hade hoppats på att hinna ända till Lüneburg, men vi förstod snart att det skulle bli för långt och då siktade vi i stället på Lauenburg, som ligger vid det ställe där kanalen ansluter till floden Elbe. Cykelvägen Alte Saltzstrasse är en grusväg, men en grusväg med fint grus och i mycket gott skick. Det är nästan som att cykla på asfalt, i alla fall mestadels. Tyvärr är den lite sämre sista biten före Lauenburg. Det var i alla fall inte en enda backe på hela cykeldagen! Jag fick två punka strax före Lauenburg, men det var inga problem att fixa. Vi hade flera slangar och lagade slangarna på hotellet senare på kvällen. 

Framme i Lauenburg vid 19-tiden. Självklart ville vi ha ett hotell nära Elbe och ibland har man riktigt tur. Cykelvägen ledde oss alldeles självmant ner till Elbe och vi kom in på ett område med gamla hus i rött tegel. Där hittade vi ett litet hotell som heter Möller. Vi gick in och frågade om pris och om det finns rum med fönster mot floden. Rummet kostade 69 Euro inkl. frukost. Det visade sig att vi förrutom utsikt över floden även hade balkong med utsikt över hotellets restaurang. Mitt i prick!


Dag 2, tisdag 2006-07-11, Lauenburg - Uelzen (86 km).     Karta visande dagens tur
Effektiv tid c:a 5 tim, eff. medelfart 17,2 km/h. 
Tid inkl. raster mm. 8 tim ger medelfart 10,8 km/h. 

Innan vi fortsatte åkte vi och tittade på stadens centrum och köpte två extra slangar. Vi tänkte att det kanske blir många punkor med våra relativt smala däck om det blir mycket grusvägar. På bron över Elbe tog jag ett panoramakort över staden. 

Rakt framför oss har vi Elbe och vi kan se att Elbe-Lübeck kanalen ansluter från höger i bilden. Hotell Möller ligger mitt i bild ungefär vid kyrkan.

Elbe har ju en alldeles egen cykelväg som vi kanske har tänkt köra någon gång. Den går från flodens utlopp i havet ända till källan och därifrån kan man fara vidare till Prag. Det kan vara en mycket fin tur. Vi åkte några kilometer på Elbe Radweg innan vi svängde av och följde nästa kanal, Elbe-Seiten kanalen som går rakt söderut. Efter en stund lämnade vi kanalen och for till Lüneburg. En mycket fin stad, troligen mycket gammal och som har det som verkar vara det mest typiska för alla gamla tyska städer, ett långsträckt torg med fantastiska byggnader på båda sidor! 

Vi hade inte försett oss med cykelkartor innan vi startade. Vi visste att de flesta bokhandlarna i Tyskland är mycket välförsedda med kartor. Vi visste också att om man på ett vettigt sätt skall cykla genom Tyskland, som är fruktansvärt tätbebyggt nästan överallt, med massor av smala och breda vägar kors och tvärs mellan städerna och byarna måste man ha riktiga cykelkartor. En bilkarta är ingen bra idé. Den kan dock duga till en översiktlig planering av turen. Vi gick till en bokhandel i Lüneburg och frågade efter cykelkartor. Det fanns massor av kartor. Expediten som vi talade med i bokhandeln visste inte mycket så hon rekommenderade en fritidskarta som i och för sig verkade mycket bra, men som ändå inte var den rätta. Som tur var kom ägaren till butiken innan vi hann gå och såg att vi var cyklister. Han dök på oss och frågade vad vi behövde och då blev dett andra bullar. Han var själv långfärdscyklist och hann att berätta om vilka långfärder han hade gjort i flera länder, men det viktigaste var i alla fall att när vi lämnade affären hade han bytt vår inköpta karta till en riktig cykelkarta. Det var ADFC Radtourenkarte i skala 1:150.000. På denna karta finns alla cykelvägar markerade. Detta gjorde att vi visste mera exakt var vi befann oss i fortsättningen. Denna karta är också lätt att vika upp utan att bli för stor, vilket är en mycket viktig detalj för oss cyklister. 


En liten del av Lüneburger Heide. 

Från Lüneburg fortsatte vi söderut på mer eller mindre bra skyltade cykelvägar genom följande städer/byar: Melbeck - Kolkhagen - Barnstedt - Velgen - Hanstedt - Ebsdorf till Uelzen. Färden gick ibland på skogsvägar och på ett ställe bestod vägen av lös sand, så lös att vi bitvis var tvungna att dra cyklarna då det var helt omöjligt att cykla. Före Ebsdorf kom vi in på en skogsväg som efter ett tag var bedrövlig med alldeles för grovt grus för våra smala landsvägsdäck. Inte nog med detta. Skogen var full av bromsar som följde oss och bet på armar och ben trots att vi hela tiden rörde oss. Vi var ständigt tvungna att klappa till. Vi tänkte att hur skall det gå om vi skulle få punka här med hundratals bromsar surrande runt i kring oss. Vi räknade ut att då skulle vi snabbt dra på oss regnkläderna som "bromsskydd" medan vi lagade punkan. Dessutom var det fruktansvärt varmt, över 30 grader. Som tur var hände inget, men vi förstod att därefter skulle vi passa oss för dåliga skogsvägar. I fortsättningen valde vi landsvägar i stället när vi såg att cykelvägen skulle gå genom stora skogar. Där blev vår detaljerade karta ovärderlig! Det skall ändå framhållas att normalt är cykelvägarna mycket bra. Från Velgen går cykelvägen på fina asfaltvägar.
Framme i Uelzen vid 18-tiden. Vi fick faktiskt leta hotell en stund. Flera var fullbokade, men vi blev tipsade Hotell am Stern (i närheten av jvg.stn.) lite vid sidan om centrum. Vi for dit och det var värt besväret. Jättestort rum för 65 Euro inkl. frukost. 
 

Vi måste visa den fantastiska järnvägsstationen i Uelzen, utformad av en konstnär som heter Hundertvasser. 


Dag 3, onsdag 2005-07-12, Uelzen - Weddel, vid Braunsweig (105 km).     Karta, dagens tur
Effektiv tid c:a 5.50 tim, eff. medelfart 18 km/h. 
Tid inkl. raster mm. 8 tim ger medelfart 13 km/h. 

Klarblå himmel även denna dag. Det var långt över 30 grader på eftermiddagen, men värmen var faktiskt inte något stort problem. När man cyklar på flacka vägar utan backar behöver man inte anstränga sig så mycket och fartvinden svalkar faktiskt. Vi drack mycket vatten. Vi hade dubbla cykelflaskor som vi måste fylla ganska ofta. Det blev en del orientering och överväganden om vilka vägar vi skulle ta. Vi hade tänkt att åka mera västerut över Lüneburger Heide, men vi hade läst Bengt Falkes reseskildring om att det kan vara mycket skogsvägar och kanske en del dåliga sådana, så vi valde därför en mera östlig resväg, så att säga i kanten av Lüneburger Heide. 

Det blev följande rutt: Uelzen - Holdenstedt - Breitenhees - Bokel - Hankensbüttel - Emmen - Elbe Seiten kanalen ända tills vi nådde Mittellandkanalen - Mittellandkanalen till Wedesbüttel - Wendhausen - Glies - Shapen/Weddel. När vi lämnat kanalen blev det mycket orientering. Vi följde i alla fall de skyltade cykelvägar som verkade gå i rätt riktning. Ungefär i Glies såg vi en skylt om hotell. Vi följde skyltningen och hamande så småning om vid 18.30-tiden i Shapen eller eller kanske var det Weddel. När vi väljer hotell är kravet att det skall finnas någon restaurang i närheten dit vi kan gå och äta på kvällen. Hotellet I Shapen/Weddel heter Hotel Shapen Garni och det kostade 65 Euro inkl. frukost. Restaurangen låg c:a 500 m bort. 
 

Video från Elbe-
Seiten kanalen
  Det var perfekt grusväg längs hela kanalsträckan och vi kunde hålla ganska hög fart tack vare en skaplig medvind. Vägen längs kanalen här (och även på andra ställen vi cyklade längs kanaler) är ganska ödslig då kanalerna går spikrakt genom landskapet. Man måste alltså ha med tillräckligt med vatten och helst någon reservproviant. Man är dock aldrig långt från byar eller städer. Sträckorna som inte gick längs kanaler var bra asfaltvägar och en del på lågtrafikerade landsvägar.


Dag 4, torsdag 2005-07-13, Weddel - Seesen (92 km).      Karta visande dagens tur
Tid inkl. raster mm. 9 tim ger medelfart 10,2 km/h.

Vaknade till klarblå himmel. Start c:a 09.00. Nu skulle vi försöka ta oss runt en ganska stor stad som heter Braunschweig. Det brukar vara ganska stökigt att åka cykel inne i stora städer och kan vi undvika dem så gör vi det. Nu kom vår detaljerade cykelkarta verkligen till användning. Det blev ren orientering och det gick nästan alltid att hitta cykelvägar som gick i rätt riktning. Själva orienteringen och vägvalen är en av de mest intressanta uppgifterna på en cykelsemester utomlands. Det kan gälla att hitta den bästa vägen för cykel (inte alltid den kortaste), att försöka undvika områden med mycket backar, osv. osv. Oftast är cykelvägarna skyltade med ortsnamn och ligger orterna tillräckligt långt bort och i rätt riktning är det ju bara att åka. Några mil rakt söder om där vi befann oss ligger ett bergsområde som heter Harz. Vi kunde se på kartan att där är det rejäla backar och det är vi inte intresserade av. Det innebar att vi måste börja att dra oss mera västerut för att åka runt bergsområdet och för att komma in på Leine Radweg. 

Vi styrde alltså först rakt söderut för att runda Braunschweig och drog oss sedan västerut: Schöppenstedt - Hötzum - Apelnstedt - Atzum - Wolfensbyttel - västerut förbi Adersheim och Waterstedt till infarten av Lebenstedt. Där vek vi av söderut mot Salder, Heerte och Gebhardshagen och vidare till Salzgitter Bad. Jag fick punka igen strax utanför Heerte. En glasbit genom däcket. Det gick snabbt att byta slang, men när jag skulle pumpa visade det sig att överfallsmuttern på pumpen hade försvunnit! Det är den mutter som håller fast tätningen mellan pumpen och ventilen och som är absolut nödvändig om man överhuvudtaget skall kunna pumpa i något tryck i däcket. Anita hade ingen pump. Vi lyckades med gemensamma krafter trycka fast pumpen mot ventilen och pressa i ett par bars tryck. Mer gick inte. Mina väskor hängde jag på framhjulets väskställ för att avlasta bakhjulet. Väskstället skulle jag egentligen ha plockat bort innan resan, men iddes inte eller så hade jag väl inte tid. Det fick i alla fall åka med och nu var det guld värt. Efter c:a en halvmil kom vi till en bensinmack och där fyllde vi luft. Vi har en speciell adapter som gör att vi kan fylla luft i våra racerventiler med en "biltryckluftsapparat". Jag hade då stått och trampat så framåtlutad som möjligt. Hade detta hänt på en grusväg hade det inte gått att cykla utan det hade blivit genomslag. Jag hade varit tvungen att gå till en asfaltväg eller till en bensinmack eller tills någon annan cyklist med en hel pump kommit. I Salzgitter Bad köpte vi två nya och vikbara däck och en ny pump. 

På eftermiddagen åkte vi vidare mot Seesen via Gitter - Alt Wallmoden - Neu Wallmoden - Nauen - Hahausen - Seesen. Det var fina asfaltvägar hela dagen. Framme i Seesen vid 18-tiden och vi hittade Hotell Gilde för 64 Euro inkl. frukost. Tyvärr litet och trångt rum. Vi förbannade oss själva för att vi hade tagit rummet utan att titta först, men benen var ganska trötta och vi kände inte att vi ville fara omkring och leta. Sträckan hade en hel del industrier och vi får väl räkna den som en ren transportsträcka som inte var den allra vackraste. Därav inga bilder.


Dag 5, fredag 2005-07-14, Seesen - Göttingen (82 km).    Karta visande dagens tur

---> Leine Radweg
På morgonen var det mulet, rått och kallt och vi kom iväg 09.45. Vi åkte västerut mot Bad Gandersheim. Vi försökte att hitta cykelvägen R1, som går tvärs genom Tyskland i öst-västlig riktning och den skall enligt kartan passera här. Vi lyckades inte hitta den förrän vi kom in i Bad G. Vi åkte sedan på en mycket trafikerad väg och det var svårt att följa R1 då den var dåligt skyltad här. Det blev mycket varmt efter lunch. Från Bad G. lyckades vi följa R1 (tror vi) till Kreiensen - över floden Leine - vidare till Einbeck. Efter Einbeck styrde vi söderut på Leine Radweg till Nordheim och vidare till Göttingen. Generellt sett har cykelvägarna som vi åkt på hela dagen varit dåligt skyltade. Mellan Einbeck och Göttingen tappade vi cykelvägen flera gånger. Till slut struntade vi i Leine Radweg och tog den vanliga landsvägen i stället. Det går ju naturligtvis också bra, men i utbyte fick vi mer trafik.

Göttingen är en lite för stor stad för vi skall tycka den är bra att övernatta i, men vi hade tänkt att ha vilodag nästa dag och då vill vi ju vara på ett ställe där vi kan spendera en dag med andra aktiviteter än cykling, t.ex. gå i affärer, sitta på café och sån't. Då blir det oftast en lite större stad. Dessutom vill vi då bo ganska centralt. Det visade sig finnas endast tre hotell i centrum och dessutom väldigt dyra, alldeles för dyra. Vi kollade priserna på alla tre. De två dyraste var fullbelagda, de kostade över 100 Euro per natt, men vi fick ett orenoverat rum för 85 Euro inkl. frukost i Hotel Central vilket var det billigaste. Det var ett litet och trångt rum utan TV. Det var naturligtvis alldeles för dyrt och vi funderade därför på att skippa vilodagen och fortsätta dagen efter trots att benen började bli ganska trötta och faktiskt behövde en vilodag. När det gäller vilodagar bör de planeras så att de inte kommer på en söndag då det mesta är stängt i Tyskland. Skulle vi fortsätta dagen efter måste vi alltså köra minst två dagar till så att vilodagen blev en vardag. 

Kvällen i Göttingen var i alla fall trevlig. Det var någon sorts stadsfest på stadens gator och torg med massor av folk, öl, vin, mat, konsert på torget och musik på flera olika gator. Vi funderade över varför man på ett ställe enbart verkade spela fransk musik. När dom packade ihop sade dom att musiken var tillägnad Frankrike på Frankrikes nationaldag. Just då kom vi på att det faktiskt var 14 juli. Fantastiskt att tyskarna hedrar Frankrike på fransmännens nationaldag på det här sättet. 


Dag 6, lördag 2005-07-15, Göttingen - Allendorf (58 km).     Karta visande dagens tur

Leine Radweg ---> Werra Radweg.
Det var fruktansvärt varmt denna sommar och vi hade alltid fönstret öppet på nätterna. Så även här. Problemet denna natt var att det var fest i staden och vi hade fönster mot en gata. Det var ett fruktansvärt oväsen utanför på natten. Vi fick alltså en bedrövlig sömn. Vi vaknade sent och bestämde direkt att här ville vi inte bo en enda natt till. Tur att vi inte hade betalat för två nätter. 

Ofta när man skall ut ur en stor stad är det svårt att hitta cykelvägen. Vi var tvungna att leta. Vi visste ju i alla fall riktningen och då var det bara att åka den vanliga utfarten som bilarna åkte. Det är ju alltid en cykelväg parallellt med landsvägen, i alla fall så länge som man befinner sig i eller i närheten av en stad. Förr eller senare brukar det dyka upp en cykelvägsskylt och sedan är det enkelt. Efter Göttingen var cykelvägarna fantastiskt bra och även skyltningen, mycket bättre än före Göttingen. Efter ett par mil lämnade vi Leine Radweg i Besenhausen några kilometer efter Friedland och for över vattendelaren till Werra Radweg i Werradalen. Vi hade startat från Göttingen mycket sent, vid 12-tiden och "lunchen" blev därför också sen. Vid 16-tiden var vi hungriga och stannade i Witzenhausen. 
 

Werra är fantastisk att cykla efter. Cykelvägen följer floden genom massor av meandrande kurvor. På naturen liknar floden övre Donau och när det gäller meanderkurvorna liknar floden Moselfloden. Mycket bra skyltat. Vi noterade också att det fanns många flera cykelturister här i Werradalen än tidigare, t.ex. i Leinedalen. Detta betyder att både natur och cykelvägar är bättre. 
 
 


Panoramabild från nerfarten mot Witzenhausen i Werradalen.
 
Panoramabild visande Werra Radweg. 

 

Bad Allendorf
Framme i Bad Allendorf vid 18-tiden. En liten stad vid Werra. Vi fick rum i Pension Reins, ett helt fantastiskt ställe. Vi hade en hel lägenhet för oss själva. Det var superrent, vi hade kök, varagsrum med TV och en stor balkong med utsikt. Priset var bara 42 Euro inkl. frukost. Konstigt, detta boende var det hittills billigaste och dessutom det hittills bästa. Natten innan betalade vi det hittills högsta priset och helt klart det sämsta rummet. Här var natten absolut totalt knäpptyst. 

Dag 7, söndag 2005-07-16, Allendorf - Dippach (100 km).     Karta visande dagens tur
Effektiv tid c:a 5.55 tim, eff. medelfart 16,8 km/h. 
Tid inkl. raster mm. 8.45 tim ger medelfart 11,4 km/h.

Werra Radweg.
Vi vaknade till en klarblå himmel och vi kom iväg strax efter 09.00. Fantastisk cykling på Werra Radweg. Cykelvägen går mestadels väldigt nära floden genom meanderböj efter meanderböj och genom by efter by och är praktiskt taget helt bilfri. Mycket bra cykelvägar hela dagen. Vissa sträckor är grusväg som är i mycket bra skick, så bra att det nästan är som att cykla på asfalt. 


Panoramabild från en av Werraflodens många meandrar. Kalkstensklippor i bakgrunden. 



 
Se Werraflodens egen 
rostfria stålcyklist 
cykla på video.
  Vid 18-tiden kom vi till en liten by som heter Dippach. Där hittade vi ett turisthotell som heter Hotel Werratal. Priset var 70 Euro och det var naturligtvis alldeles för högt, men det var det enda hotellet i byn och troligen på flera byar, vi hade kört långt, 10 mil, dom prutade inte ett öre, så det var bara att acceptera. Det skall tilläggas att det var ett stort rum och om vi bortser från priset så var det ett kanonställe. Det var inga trapppor vilket är skönt för trötta ben och alldeles utanför låg restaurangen, så det var enkelt att gå ut och äta oss mätta. Vi funderade en hel del på varför det ligger ett ganska stort turisthotell i en liten by som i sin tur ligger mitt i ett stort jordbruksdistrikt. Turisthotell brukar ju ligga på ställen där det finns någon sorts attraktioner, t.ex. havet, fjällen, varma källor, osv. eller åtminstone i närheten av sådana. Här kunde vi inte finna några alls. 

Dag 8, måndag 2005-07-17, Dippach - Fulda (99 km).     Karta visande dagens tur
Effektiv tid c:a 6 tim, eff. medelfart 16,5 km/h. 
Tid inkl. raster mm. 9 tim ger medelfart 11 km/h.

Werra Radweg ---> Fulda Radweg.
Klarblå himmel även denna dag. Efter några km uppenbarade sig en märklig syn i horisonten i byn Heringen. Det såg ut som en sorts slagghög av överblivet material från en gruva. Vi kunde i alla fall inte se något dagbrott så vi tänkte att det måste vara någon gruva eller liknande under markplan. Det konstiga var färgen på materialet, vacker vit-gul. Jag har aldrig förut sett en snygg slagghög, men om en slagghög kan vara grann, så måste detta vara en. Faktum är att man utan tvekan tänkte på alla snötäckta vulkaner vi har sett i Chile. På kartan heter den "Hornungskuppe" och kommer från brytning av det vi på svenska kallar "potaska". Industrin heter Kaliwerk Wintershall. 

Vi fortsatte på Werra Radweg c:a en mil. I höjd med byn Lengers lämnade vi Werra och åkte västerut mot floden Fulda. Vi passerade vattendelaren i byn Friedewald som ligger allra högst upp på vägen mellan Werra och Fulda. Min höjdmätare visade c:a 400 m över havet. Efter Friedewald gick cykelvägen bitvis mycket brant utför på en skogsväg med grus. Det var inga problem att åka utför, men jag skulle inte ha velat trampa den vägen uppför. Sista milen innan vi nådde Fulda Radweg åkte vi på en asfalterad gammal banvall. Lutningen var svagt utför. Kan det bli bättre. Knappast. Vi nådde Fulda Radweg några kilometer nerströms Bad Hersfeld. 

Fulda Radweg har verkligen perfekta vägar och det är en fröjd att glida fram längs floden, ibland genom täta och svala skogar och ibland över ett öppet jordbrukslandskap där solen obönhörligen steker från en klarblå himmel. Vi följde Fulda Radweg resten av dagen tills vi anlände till staden Fulda vid 18.30-tiden. Vi hade planerat att vi skulle ha vilodag här nästa dag. Vi tänkte att Fulda skulle vara lagom stor för att spendera en vilodag i. Det visade sig att det var en riktig turiststad med en rad stora och gamla byggnader, sk. sevärdheter. Det var flera kyrkor, ett ganska stort slott med en fantastisk slottspark, lite murar, mm. mm. Sån't drar till sig turister. Tyvärr visade det sig också på hotellpriserna. Det billigaste vi hittade var ett rum för 68 Euro. Ett riktigt skitrum, litet och trångt, men vi kunde byta upp oss till ett större för 78 Euro. Vi bytte för det var faktiskt betydligt bättre, men i proportion till rummets kvalitét, frukosten och personalens ringa trevlighet var även detta rum svindyrt! Dessutom blev vi tvingade att betala båda nätterna i förskott, så vi kunde glömma att sticka nästa morgon. Det var heller ingen risk. Vi behövde verkligen vila benen nu. Visserligen kände vi oss inte särskilt slitna, men vi hade nu cyklat 70 mil på 8 cykeldagar, så vi var säkert i behov av vila. Även proffsen i Tour de France har ju vilodagar.


Dag 9, tisdag 2005-07-18, Vilodag i Fulda (0 km).

Vilodag i Fulda. Otroligt varmt, vindstilla och klarblå himmel. Vi spenderade dagen med att i allmänhet ta det lugnt, gå omkring i staden och förstrött titta på sevärdheterna. Vi är dock inte särskilt intresserade av kyrkor och slott men dagen gick snabbt ändå.


Dag 10, onsdag 2005-07-19, Fulda - Gemünden am Main (89 km).     Karta visande dagens tur
Effektiv tid c:a 5.20 tim, eff. medelfart 16,7 km/h. 
Tid inkl. raster mm. 8.20 tim ger medelfart 10,7 km/h.

Fulda Radweg ---> Sinntal Radweg
Som vanligt på denna cykeltur var det klarblå himmel när vi vaknade på morgonen. Detta gjorde att det blev fruktansvärt varmt på eftermiddagarna, men vi började bli vana med det. Vid 16-tiden var det 36 grader C på en bensinmack där vi köpte glass. Vi klarade värmen bättre än vad man kunde förvänta sig, troligen tack vare att vi tog det ganska lugnt, särskilt i de få backar som förekommer, även om de kan vara mycket långa när vi skulle åka från en dalgång till en annan. Dvs. vi hade ett relativt lågt tempo och ansträngde oss inte särskilt mycket. Det var ganska vindstilla, men fartvinden gjorde i alla fall att det fläktade en hel del. Det gäller att dricka mycket vatten i sådan värme. 

Åter igen lämnade vi en flod och en cykelväg för en annan, denna gång för Sinntal Radweg. Efter c:a 2 mils cykling lämnade vi Fulda vid en liten by som heter Ried och följde en cykelväg som heter R2 över vattendelaren mellan Fuldadalen och Sinntal. Det blev en rejäl klättring, långa uppförsbackar och ibland dessutom ganska branta. Min höjdmätare visade i alla fall 520 m över havet på högsta punkten. Från Altengronau gick R2 över i Sinntal Radweg och sedan var det bara att köra på ända till vi nådde Gemünden som ligger vi floden Main. 
 

Mycket fina cykelvägar hela dagen med några få undantag för grusvägar. Dålig skyltning på några ställen, men det var inga problem. Vi hittar bra ändå tack vare en mycket bra och detaljerad karta. Dessutom går det inte att åka fel i en smal dalgång. Vi anlände till floden Main och staden Gemünden vid 17.30-tiden. Av en cyklist som vi träffade på staden när vi letade efter husrum, fick vi tipset att åka till ett gasthaus med namn Gasthof zur Linde. Detta var ännu en höjdare, 54 Euro för ett stort rum och det var knäpptyst på natten. Ett absolut perfekt ställe. Här hade det varit bättre att ha vilodag, trots att staden är ganska liten. 


Dag 11, torsdag 2005-07-20, Gemünden - Reichholzheim (74 km).     Karta visande dagens tur
Effektiv tid c:a 4.26 tim, eff. medelfart 16,7 km/h. 
Tid inkl. raster mm. 7.15 tim ger medelfart 10,2 km/h.

Main Radweg ---> Tauber Radweg
Vi vaknade tidigt, men kom sent iväg ändå. De sista dagarna hade vi haft stora funderingar om vilken väg vi skulle ta när vi kom till Main. Från början hade vi planerat att försöka hinna till Donaus källa i Schwartzwald, men efterhand förstod vi att vi hade ett par tre dagar för lite till förfogande. Vi var alltså tvungna att välja en kortare väg för att nå Donau och valet måste göras här. Vi bestämde att vi skulle åka Tauber Radweg mot Donauwörth i stället. Vi startade dagen med att fara till järnvägsstationen och boka returbiljetter tillbaka till Lübeck. Vi valde att åka lokaltåg från Donauwörth till Augsburg. Det blev nattåg från Augsburg till Hamburg. I Hamburg skulle vi byta till ett lokaltåg som skulle ta oss till Lübeck. Det var tur att vi gjorde bokningen redan här när det faktiskt var hela fem dagar kvar för det var ganska fullt på nattåget. 
 

Bilder från Main Radweg. 

Vi kom iväg från Gemünden 11.30 och åkte på en fantastisk cykelväg, Main Radweg. Vägen går väldigt ofta alldeles vid sidan om floden och som vanligt, inga backar utan helt platt. Vi stannade för lunch efter c:a 40 km i Marktheidenfeld. Denna dag var utan tvekan den allra varmaste på hela resan. Det är faktiskt den högsta temperatur som vi någonsin har upplevt. När vi åt lunch kollade vi temperaturen genom att hänga två olika termometrar, den ena var digitalklockan och den andra från Wictorinoxknivens survivalkit. Efter att ha hängt i skuggan 15 - 20 min visade klocktermometern 39,9 grader och Wictorinoxtermometern 39 grader C. Det kan tyckas att det skulle vara fruktansvärt hett att cykla i solen i denna temperatur och det är det ju, men det gick faktiskt ändå förvånandsvärt bra. Troligen tack vare att vi tog det relativt lugnt och att vi drack väldigt mycket vatten. Vi förbrukade denna eftermiddag c:a en cykelflaska (0,7 l) vatten per mil! 


Main floden och staden Wertheim där Tauber floden rinner ut i Main.

Vi fortsatte till Wertheim, där Tauberfloden rinner ut i Mainfloden. Jag åkte på ytterligare en punka när vi kommit in i staden. Vi var fruktansvärt törstiga och medan jag lagade slangen gick Anita till en affär i närheten och köpte nytt vatten. Vi började leta hotell och fick tips om hotell en bit in i Tauberdalen. Klockan 18.45 kom vi till en by som heter Reichholzheim och fick ett stort och fint rum i hotell Marta för 64 Euro inkl. frukost. Vi åt utomhus i hotellets Biergarten och kl. 20.00 var temperaturen fortfarande 30 grader C. 


Dag 12, fredag 2005-07-21, Reichholzheim - Detwang (96 km).    Karta visande dagens tur
Effektiv tid c:a 5.43 tim, eff. medelfart 16,8 km/h. 

Tauber Radweg (Romantische Strasse)
Dagen var lika varm som de tidigare dagarna - men det kom faktiskt en kort regnskur på eftermiddagen. Härligt! Tänk att för en gång skull var en regnskur det vi mest önskade. Det blev lite svalare, men endast en stund. Sen var det lika varmt igen. Efter ett par mil i Hochhausen förenar sig Tauber Radweg med Romantische Strasse. 

Cykelvägen längs Tauber är helt enkelt fantastisk. Mestadels går den längst ner i dalen där det inte är så särskilt backigt, men de sista 2 milen denna dag var full av backar. Vi räknade till 4 riktiga "benmördarbackar" plus några mindre. Det var rena berg- och dalbanan, men faktum är att vi kände oss väldigt starka i benen och trots backarna var vi inte särskilt slitna när vi efter 96 km kom fram till en by som heter Detwang, som ligger ett par kilometer före Rothenburg (ob der Tauber). Mitt i byn hittade vi Gasthof Schwarzes Lamm (Svarta Lammet). Ett mycket bra ställe där man också serverade god mat. Priset för ett dubbelrum inkl. frukost var 62 Euro. 
 

Bilder från Tauber Radweg. 


Gasthof Schwarzes Lamm i Detwang. 


Dag 13, lördag 2005-07-22, Detwang - Dinkelsbühl (70 km).    Karta visande dagens tur

Romantische Strasse
Denna dag började med en lång och brant backe med en stigning av c:a 100 m upp till Rothenburg. Det är en mycket gammal stad med massor av torn, murar och portar. Vi passade på att se på stan under några timmar. 
 

Bilder från Rothenburg ob der Tauber. En mycket turistisk stad med massor av torn och en mur som går runt hela staden.

Vi fortsatte vid 14-tiden vidare och från och med nu heter cykelvägen Romantische Strasse. Det blev mycket berg- och dalbana även denna dag. Cykelvägen lämnar floden Tauber i Diebach ett par mil söder om Rothenburg och sedan bar det upp i en lång och rejäl backe till dagens högsta punkt i Schillingsfürst c:a 560 meters höjd över havet. Jag gissar att vi passerade vattendelaren mellan Mains och Donaus vattensystem just här. Tyvärr är cykelvägen inte av lika hög kvalitet som tidigare i Tauberdalen. En hel del grusvägar. Cykelvägen följer nu inte heller någon dalgång med flod som tidigare. Vi kom fram till Dinkelsbühl vid 19-tiden. Vi anade att denna stad var en aning turistisk när vi började fråga efter rum på hotellen. Man förstår det när det är fullt på det ena efter det andra hotellet. Där det fanns rum var det för dyrt. Vi åkte på gator som leder från centrum längre och längre ut och snart hittade vi ett som passade vår kassa, Hotel Fränkische Hof. Priset var 60 Euro inkl. frukost men utan TV. 


Dag 14, söndag 2005-07-23, Dinkelsbühl - Donauwörth (77 km).    Karta visande dagens tur

Romantische Strasse
När vi anlände till Dinkelsbühl kvällen innan tyckte vi att vi såg ovanligt många svenska flaggor. Det var i alla fall så många att vi funderade på varför. Vi kunde då inte ana vad vi skulle få uppleva under dagen. Här pågick en fest som slutade denna dag, men som hade varat i 10 dagar! På hotellet fick vi en broschyr som beskrev hela tillställningen dag för dag. Det visade sig att festen helt och hållet handlade om svenskar! Här följer en mycket kort beskrivning:
Bakgrunden till festen är en händelse här 1632 under det 30-åriga kriget. Den svenska hären hade belägrat staden i en vecka och hotade inta den och jämna den med marken. En kvinna tog med sig en barnaskara och gick till den svenske befälhavaren Sperreuth och berättade om nöden inne i staden och bad svenskarna skona dem om man öppnade portarna. Det fungerade! Svenskarna tågade in i staden utan att förstöra den. Detta firas i dag med en 10 dagars fest varje år där man en eller ett par gånger om dagen visar upp hur kapitulationen och svenskarnas intåg i staden gick till i ett festspel! Alldeles utanför stadens murar har man ett "Schwedenlager", svenskläger. I detta svenskläger försöker man att skildra hur svenskarna bodde och levde under belägringen. Det är många hundra människor engagerade i detta skådespel. Alla är Dinkelsbühlsbor och dom är klädda som svenskarna var år 1632 under belägringen. Hela festen kallas på tyska för "Kinderzeche". 
 

Bilder från staden och svensklägret, Schwedenlager. 


Bilder från staden och svensklägret, Schwedenlager. 

Länk till den tyska hemsidan om händelsen. Den är också på engelska.  http://www.kinderzeche.de/


Video klipp från festen.

Vid 12-tiden for vi vidare mot Donauwörth. Det var mycket varmt, som vanligt, men vädret höll på att ändra sig. Vi hade ett par rejäla åskväder vid sidan om oss, men det kom inget över oss och heller inget regn. Cykelvägen var av varierande kvalitet. Det var en del grusväg och skyltningen var väl så där. 
 

Framme i Donauwörth 18.30. Det var kul att komma tillbaka till en stad som vi besökte med cykel första gången när vi körde längs Donau från Donaueschingen till Wien 1994. Då övernattade vi här. Vi bodde på samma ställe även denna gång. Det var Gasthaus Feuerle. Pris 55 Euro inkl frukost. 

Sammanfattning.
Vi hade cyklat 1108 kilometer på 14 dagar inklusive en vilodag. Det blir 85 km om dagen om vi räknar bort vilodagen. Målet att cykla från norra Tyskland till Donau var uppfyllt. 
Totalt 4-5 punkor för mig, medan Anita klarade sig helt. Punkorna berodde faktiskt på att vassa saker hade stuckit hål på däcket och slangen. Många sträckor var grusväg, skogsvägar och ganska vanligt med grovt grus. Vi kände nog att vi hade lite för tunna däck, 28 mm breda mest avsedda för asfaltkörning. 

Normalt är alla hotell i Tyskland mycket rena och fina. Dom har ofta ganska stora rum även om det självklart finns undantag. En annan perfekt egenskap med tyska hotell och Gasthaus är att de nästan alltid serverar mat i egen restaurang. Man behöver alltså inte ut och gå på kvällen för att äta. En mycket intressant detalj från denna resa när det gäller övernattning är följande: 
- De tre dyraste övernattningarna (75 - 85 Euro) skedde i relativt stora städer och rumsstandarden var absolut den sämsta på hela resan. 
- De två billigaste övernattningarna (42 och 54 Euro) skedde i relativt små städer eller orter och rumsstandarden var absolut den bästa på hela resan. Se rummetPension Reins
Detta är väl något att tänka på när man planerar var man skall övernatta!

Man skulle ju kunna tro att en så här relativt lång cykelresa på ganska kort tid skulle bli jobbig rent fysiskt eller på annat sätt tråkig, men är man bara bra tränad innan man startar är det fysiska inget problem. Faktum är att man blir ännu mera sugen på att göra flera och ännu längre cykelresor i det land som troligen har flest mil med bilfria cykelvägar. Det finns fortfarande många hundra mil cykelvägar kvar i Tyskland som står på önskelistan. T.ex. 
- Neckar Radweg (38 mil), 
- Elbe Radweg (77 mil), 
- Rhein Radweg (81 mil tyska delen), 
- Main Radweg (51 mil), 
- Donau Radweg (igen) (60 mil tyska delen + 35 mil österrikiska delen), 
- Ostseeküsten Radweg (98 mil), 
- Nordseeküsten Radweg (91 mil), 
- Europa Radweg R1, (89 mil), 
- Cykla till Medelhavet,
- m.fl. 

Det enda som vi saknar och skulle önska mera av är tid, men vi skall inte klaga. Det finns dom som av olika orsaker inte har annat än just tid och det är antagligen värre. Hoppas i alla fall att vi får mera tid över för långfärdscykelturer någon gång medan tid är. 

Tillbaka