BAYERN 2005
En cykertur längs fyra cykelleder genom Bayern.
              • Donau - Bodensee radweg
              • Bodensee - Königsee radweg
              • Inn radweg till Passau
              • Donau radweg till Straubing
Sammanlagd cykelsträcka: 914 km.

Vårt mål var att göra en riktigt lång rundsväng längs fyra cykelleder i Bayern och komma tillbaka till utgångspunketn, utan att behöva använda tåg. Vi hade 12 dagar till förfogande. Vi hade bestämt att starta i närheten av Ulm. Som vanligt funderade vi på var vi skulle parkera bilen på ett säkert ställe under nästan två veckor. Strategin var att hitta ett hotell, Bed & Breakfast eller camping för den första natten och där vi kunde parkera bilen under cyklingen. Parkeringen var alltså ett villkor när vi började leta ett ställe att övernatta på. Vi började med att från Ulm köra västerut mot Blaustein. Vi hade tur. Det första hotellet vi frågade på hade ett garage där vi kunde parkera för 3 Euro per natt. Perfekt, hotellet var i dyraste laget, men parkeringen var billig och verkade säker. Hotellet heter Comfort Hotel Blautal och ligger c:a 10 km västerut från Ulm. Där startade årets cykeltur. 
Karta visande cykelturen i Bayern 2005

Klicka på bilderna för bildtext, och så blir de större och snyggare dessutom.
Det finns mycket text på de uppförstorade bilderna.
Bildstorlek c:a 80 kB.



Donau-Bodensee radweg: Ulm --> Bodensee

Dag 1, 2005-07-10, Blaustein - Mietingen (52 km). 

Start vid hotellet i Blaustein. Vi hade ingen detaljerad vägbeskrivning av cykelvägen till Bodensjön. På vår översiktskarta kunde vi se att cykelvägen till Bodensjön såg ut att börja i Ulm, så vi hojade ju självklart dit först. Det var inte alldeles enkelt att hitta cykelvägen till Bodensjön, men efter att ha frågat lite kom vi fram till att vi först skulle åka Donau Radweg och sedan skulle det vara skyltat. Det funkade. 
 

Tyvärr regnade det resten av dagen från lunchtid. Vi kom till en liten by som heter Mietingen där vi väntade ut ett fruktansvärt åskväder under en balkong på ett nybyggt hus. Som tur var hade ingen ännu flyttat in. När det värsta regnet hade upphört åkte vi vidare och hittade ett Gasthaus (Grune Baum) mitt i byn. Det var tur för det var redan mycket sent och det hade börjat att mörkna. Rumspris 42 Euro inkl. frukost. Dom serverade också middag på stället. 



Dag 2, 2005-07-11, Mietingen - Neukirch (100 km).

Vi vaknade av att det ösregnade utanför. Vi tittade på väderprognosen på TV och den visade regn hela dagen. Vi tänkte att vi kanske måste stanna och avvakta. Vem vill ut och cykla i det vädret. Det är en sak att redan vara ute när det börjar regna, men att från ett torrt och varmt rum ge sig ut i kylan och regnet är inte kul. Vi hade tur, det lugnade sig och när vi gav oss iväg duggregnade det och då är det ju acceptabelt. Regnet upphörde mitt på dagen och sedan kom det skurar då och då. 
 

Dagen bjöd på mycket fin cykling genom täta skogar och öppna fält. Man får nog säga att det är en fantastiskt cykelområde. Lagom backigt och vägarna nästan trafikfria. Denna cykelled är inte helt bilfri som många andra i Tyskland, men man har lyckats hitta vägar med i huvudsak mycket liten trafik. 

Cykelvägen mellan Donau och  Bodensjön delar sig i flera olika sträckningar. Vi hade ingen detaljerad karta över cykelleden, bara en översiktskarta och det var inte alltid lätt att följa skyltningarna. Cykelleden går bitvis på småvägar med fruktansvärda upp- och nerförsbackar, ständigt nya. Vi tröttnade på backarna och åkte några mil på vanlig landsväg och orienterade efter bilkartan i stället. Det var inga som helst problem, bara man höll sig ifrån de stora vägarna. Cykelvägen går ganska mycket i zigzag och vi ville också åka lite genare. Vi visste att vi hade planerat en relativt lång cykelresa och det gällde att det inte gick för sakta framåt. 

Det var en lång dag och vid 19.30 hittade vi ett mycket bra privatzimmer i Neukirch, ett par mil från Bodensee. Pris 44 Euro inkl. frukost. Ett verkligt kanonställe. Värdinnan serverade 1/2 liters starköl för 1,20 Euro! Vi fick gå några hundra meter i regn till byns hotell för att äta middag, men det var inga problem för värdinnan lånade oss ett paraply. 



Dag 3, 2005-07-12, Neukirch - Lindau vid Bodensee. 

Det var mest utförsbackar till Lindau som ligger vi Bodensjön. Sträckan var bara ett par mil så det gick fort. Vi stannade och tittade på stan ett par timmar och fortsatte sedan på nästa cykelled.
 

Resan fortsätter nu längs
Bodensee - Königsee radweg: Lindau --> Piding

Dag 3, 2005-07-12, Lindau - Stiefenhofen (total sträcka denna dag 71 km).

Det visade sig vara fantastiska fina cykelvägar från Lindau. Det var många hårda backar upp och ner, mycket skog, genom och förbi många bondgårdar och många småbyar. Alla vägar asfalterade. Helt enkelt perfekt. 
 

Vi anlände vid 18-tiden till byn Stiefenhofen och tog in på Gasthaus Rössle, ett mycket fint ställe. Pris 55 Euro för dubbelrum inkl. frukost. I huset serverades kanongod middag. 



Dag 4, 2005-07-13, Stiefenhofen - Hopfen am See (83 km).

Vaknade till klarblå himmel. Start c:a 09.30. Fantastiska vyer mot Alperna i söder. Många många backar, branta backar. Upp och ner hela dagen, men också som tur var, även ganska mycket cykling på plan väg. Det var också några korta grusvägar på denna sträcka. I övrigt kanonfina asfaltvägar med ingen eller mycket lite trafik. 
 

Framme i Hopfen am See några km före Fussen (skall vara tyskt y) vid 18-tiden. Denna dag var den varmaste hittills. Hittade ett kanonbra privatrum i ett gasthaus för 52 Euro inkl. frukost. 



Dag 5, 2005-07-14, Hopfen am See - Bad Tölz (112 km).

Klarblå himmel även denna morgon. Start 09.30. Efter ett par mil kom vi till en mycket berömd byggnad. Det var Schloss Neuschwanstein. Slottet ligger ungefär 200 höjdmeter över slätten där cykelvägen går. Det var massor av folk som tog sig upp, de flesta gående, andra åkande på hästkärror och vi som cyklade upp. Det var en hård stigning och det var lägsta växeln som gällde. Då märkte vi att vi (som alltid) hade för tung packning. Backen kändes i benen i hela dagen sedan. Ändå tyckte vi att det var värt besväret. 
 

I Fussen (här skall det vara tyskt y) var vi inne i en bokhandel och köpte en färdbeskrivning om Bodensee - Königsee Radweg. Hittills hade vi cyklat utan att ha någon bok om cykelleden vi färdades på. Vi tänkte att vi hittar ju ändå och det gör vi ju självklart, men det är egentligen dumsnålt. Det finns fantastiska små fälthandböcker om alla de stora cykellederna i Tyskland. De innehåller viktiga fakta såsom telefonnummer till övernattningar, sevärdheter och framför allt perfekta kartor. Vi hade helt klart mycket stor nytta av boken under resten av resan. 

Vi hade planerat en vilodag och tänkte att Bad Tölz skulle bli bra så vi körde på för att hinna dit i skaplig tid. Trots att denna dag erbjöd nästan enbart lätt cykling på flack väg blev det verkligen segt på slutet. Vi hade ju stigningen till slottet i benen och så avslutades dagen med en rejäl stigning på 150 höjdmeter. Vi var väldigt trötta i benen när vi efter 112 km anlände till Bad Tölz. Vi letade ett tag efter hotell. Vi tyckte de var dyra, men till slut hittade vi ett för 60 Euro inkl. frukost. Vi kunde pruta från 70 Euro per natt tack vare att vi skulle bo där i två nätter. Det var ett perfekt ställe med stadens gågata alldeles vid entrén. 



Dag 6, 2005-07-15, vilodag i Bad Tölz.

Vilodagen var helt nödvändig. Vi gick omkring och tog det väldigt lugnt och det kändes fortfarande i benen. Staden har en mycket fin gågata på vilken det finns många restauranger och nästa alla hade uteservering. Vi gick runt och kollade de flesta innan vi bestämde var vi skulle äta. Detta är en av de allra bästa grejerna med cykelsemester. Efter många timmar på cykeln kan vi kosta på oss att äta så mycket vi vill på kvällarna. Kroppen behöver varenda kalori. 
 



Dag 7, 2005-07-16, Bad Tölz - Aschau (101 km).

Detta blev en ganska tuff dag då sträckan innehåller många och långa backar, men vilodagen hade gjort underverk. Vi hade nu bra ork i benen igen, så det var egentligen inga problem. 
 

Efter någon timma kom vi till det ställe där vi var tvungna att välja väg. Vi hade planerat att när vi nådde floden Inn, som kommer från Insbruck i Österrike i söder, skulle vi följa Inn Radweg norrut till Passau. Den cykelled som vi följde var dock så fin att vi ville följa den så långt som möjligt. Vi bestämde alltså att fortsätta österut till floden Salzach (i Österrike) och följa den i stället. Den rinner genom staden Salzburg och därefter in i Inn. Vi hade aldrig varit i Salzburg så nu kunde vi passa på att se Mozart's födelsestad. Så här efteråt känns detta som ett riktigt val. 

Framme i en stad som heter Aschau 18.30. Det första hotellet vi kollade tyckte vi var för dyrt 70 Euro, så vi åkte vidare för att kolla de andra. Det visade sig vara mycket svårt att få tag i något överhuvudtaget. Efter över en timma kände vi att vi måste fara tillbaka till det första och ta in där. Det var inte så hög klass så det var inte ens prisvärt, men vad gör man, vi måste ju övernatta och sova. Hotellet heter "Kurhotel Aschau". Dom serverade i alla fall en väldigt god middag.



Dag 8, 2005-07-17, Aschau - Gois i Österrike (85 km).

Vaknade till kanonväder även denna dag. Vi kom iväg 09.40 och vi hade god medvind hela dagen. Härligt. Dessutom hade vi långa utförslöpor eftersom vi tydligen hade befunnit oss på relativt hög höjd, Fantastiskt vackra vyer och lättcyklat. 

Efter någon mil kom vi till ett stad som heter Siegsdorf. Utanför ett museum stötte vi på denna mammutkopia i naturlig storlek. Det visade sig att muséet var ett mammutmuseum. Man hade alltså för många år sedan hittat ett mammutskellett i dessa trakter. Reinhold gick in medan Anita vaktade cyklarna. Det var fantastiskt att se. Titta på de förstorade bilderna. Fantastiskt!
 

Mammutmuséet var mycket intressant. Efter ytterligare ett par mil kom vi till den Österrikiska gränsen och vi måste lämna Bodensee - Königsee Radweg och styrde norrut mot Salzburg. Här kanske vi skulle ha tänkt om och åkt vidare till Königsee som är cykelledens slut. Königsee är en sjö som ligger i en dalgång långt inne i Alperna. Det kändes lite vemodigt och inte riktigt bra att lämna denna vackra cykelled innan vi nått målet. 

I Piding lämnade vi cykelleden och följde en skyltad cykelled som det rätt och slätt stod Salzburg på. Den var lätt att följa. Vi kunde se att det fanns skyltade cykelleder åt alla håll. Det finns tydligen en cykelled vart man än skall cykla. Så är det i cykelländerna nr. 1, Tyskland och Österrike. 
C:a 10 km före Salzburg hittade vi ett gasthaus i en liten by som heter Gois. Ett perfekt ställe med dubbelrum för 54 Euro inkl. frukost. Även här kunde vi äta en mycket god middag. Det fanns väl en liten nackdel också, men det gjorde inte så mycket. Gasthauset ligger mitt i byn, men mitt i byn ligger också ett par bondgårdar och tydligen hade man gödslat åkrarna, för det luktade något alldeles hemskt!. Det är förresten vanligt, i alla fall i dessa trakter, att bondgårdar med ladugårdar och kossor ligger centralt mitt i byarna. 


Salzach - Inn radweg: Piding --> Passau

Dag 9, 2005-07-18, Gois - Burghausen (78 km).

Vi var tvungna att stiga upp tidigt. Gasthauset var stängt denna dag och värdfolket skulle ut på en heldags cykeltur. Dom måste alltså få ut oss tidigt. Åkte vidare vid 8-tiden. Varmt och gott väder. Efter en stund var vi i Salzburg. Vi tittade på centrum ett par timmar. Staden är nog fantastisk, men vi fortsatte cykelvägen längs floden Salzach mot Passau. Tyvärr hade floden svämmat över under de svåra regnväder som hade varit en vecka tidigare och slammat igen långa sträckor av cykelvägen med finsand så att den blev oframkomlig med cykel. Vi tvingades därför vända och ta landsvägen i stället. 
 

Vi fick ett tips om att Burghausen (i Tyskland) var en vacker stad. Den var på lagom cykelavstånd så vi hojade dit. Det visade sig vara helt rätt. Hotellet vid torget kostade för mycket c:a 80 Euro och det gick inte att pruta en spänn. Det var surt för det såg väldigt trevligt ut. Det hade börjat regna och vi behövde något snabbt. 

På nästa ställe vi kollade låg i centrum alldeles intill hotellet. Det är viktigt att  det är centralt och/eller nära till matställen. Där fick vi ett privatzimmer hos en gubbe. Det var helt klart den sämsta övernattningen på hela resan. Det var heltäckningsmattor i hela huset och det luktade damm och troligen rök nåt alldeles hemskt. Det var inte särskilt rent heller. Vi hade alla fönster på rummet öppna för att slippa den värsta lukten. Självklart skall man alltid kolla rummet innan man bestämmer sig. Vi gör alltid det normalt, men när det regnar ute, klockan är mycket och alternativet kostar 80 Euro funderade vi inte många sekunder. Fortsätta leta ville vi inte. Dessutom har normalt alla rum i Tyskland och Österrike så hög standard att vi hade slutat att kolla. På frukosten, som serverades inne i hans lägenhet, satt han bredvid och tittade alternativ på TV:n och på oss. Dessutom kedjerökte han och förpestade luften där också. I ett rum intill hörde vi någon (troligen frun) som hostade och ibland lät det som hon andades i någon sorts apparat. Pris för rummet var 43 Euro inkl. frukost och dålig lukt, men utan TV. Det var ju det lägsta priset för rum på denna resa, men också det alla minst prisvärda. 



Dag 10, 2005-07-19, Burghausen - Passau (98 km).

Det var blåsigt och regnigt. Vi hade i alla fall medvind, en mycket stark medvind. Det var ju bra denna dag, men - vi tänkte på att nästa dag skulle vi ju åka längs Donau i nästan motsatt riktning, alltså västerut. Om vinden då höll i sig skulle vi få en fruktansvärd motvind. 

Efter några kilometer kunde vi från en utsiktsplats se stället där floderna Salzach och Inn rinner ihop, "der zusammenfluss". Därefter följde vi Inn och skulle alltså åka på Inn Radweg. Vi åkte mestadels på den Tyska sidan. Vi tappade cykelleden flera gånger och var därför tvungna att åka mycket efter bilkartan. Vi hade inte köpt någon beskrivning för denna relativt korta sträcka. Det var i och för sig inga problem. Läsa kartan kan vi nog, men det är trevligare att följa den rätta vägen. 
 

Vi hittade ett kanonfint hotell bara ett par hundra meter från Dreiflussecke's spets. Det heter Altstadt Hotel, kostade 65 Euro inkl. frukost och TV. Vi hade åkt ganska fort denna dag i medvinden. 98 km på strax under 6 timmar (effektiv tid). Det är c:a 16,4 km/h. Det var den snabbaste dagsetappen. Hotellets restaurang var lite för dyr för oss, så vi gick till en annan. 


Donau radweg: Passau --> Straubing

Dag 11, 2005-07-20, Passau - Deggendorf (83 km).

Idag var vi tillbaka på Donau Radweg. Vi visste att vi inte skulle hinna att cykla hela vägen tillbaka till Ulm. Det var alldeles för långt, c:a 35 mil, men vi skulle i alla fall försöka att hoja så långt som möjligt. Som befarat höll den hårda västliga vinden i sig och det kändes som att cykla mot en vägg av luft. Dessutom körde vi fel. Vi missade en skylt och fick "betala" med c:a 15 km extra cykling.
 

I alla fall rullade vi in i Deggendorf vid 18.30 - tiden och hittade ett litet hotell som i alla avseenden var mycket bra, utom en detalj. Det ligger vid en trafikerad gata och vi fick rum mot gatan. Eftersom det är ganske varmt denna årstid vill man ha fönstret öppet under natten. Detta resulterar i att när trafiken börjar på morgonen vaknar man onödigt tidigt av bullret. Hotellet heter Zum Wachzieher, 59 Euro inkl. frukost. 



Dag 12, 2005-07-21, 
Deggendorf - Straubing, tåg via Munchen till Ulm, cykel Ulm till Blaustein (tillsammans 51 km).

Motvinden höll i sig och det hade dessutom blivit väsentligt kallare. Tyvärr, tyvärr höll tiden på att ta slut för oss. Här i Straubing var cykelresan över. Vi måste vara tillbaka denna dag i Blaustein för att sedan hinna att komma hem i tid. Semestern var snart slut. Vi hade självklart under de senaste dagarna förstått att det skulle vara omöjligt att hinna hela resan utan att använda tåget, men förträngt det. Trist men sant. Vi hade nog behövt två - tre dagar till. 
 

Då jag tycker mycket om att titta på alla fartyg och skutor som trafikerar Donau, måste jag ha med ett par bilder av dessa också.

Dagens etapp blev 51 km och slutade i Straubing. Vi tog tåget via Munchen till Ulm och därifrån cyklade vi tillbaka till hotellet i Blaustein. Dagen efter var det bara att lasta och börja hemresan. Ännu en fin cykelresa var till ända. 



Sammanfattning.
Sträckan Ulm - Bodensee - Piding innehåller många backar och det är inget latmansgöra att cykla dessa vägar. Man skall helst inte komma otränad. Vi hade i alla fall inga problem för vi får nog betrakta oss som ganska vältränade. Man får dock lön för mödan då naturen är fantastisk att titta på och vara i. Dessutom är cykelledernas kvalitet normalt mycket höga. 
Sträckan Salzburg - Passau utefter floderna Salzach och Inn är däremot helt flacka och inte alls så vackra som Bodensee - Piding. 
Donau Radweg är också helt flack. Den hade vi ju åkt förut och när vi mötte en så hård motvind och när tiden inte räckte var det inget annat att göra än att ta tåget tillbaka till Ulm - tyvärr. 
En detalj som gör det väldigt perfekt att åka på cykelsemester i Tyskland är (förrutom perfekta cykelvägar förstås) att de flesta gasthaus, hotell, mm. även serverar middag. Det betyder att när man kommit fram och duschat är det bara att gå ner en trappa och beställa in mat. Perfekt för vi är alltid mycket hungriga på kvällen. Om man inte serverar middag i huset finns det oftast något ställe i närheten. Alla rum som vi bodde på hade TV, utom det där dåliga stället i Burghausen. 
Vi har märkt att vissa restauranger, småhotell och liknande i mindre orter, stänger en dag i veckan. Man har "ruhetag" = vilodag. Detta verkar vara vanligt under söndag, måndag eller tisdag. Man måste vara uppmärksam på detta. Teoretiskt sett skulle man kunna bli utan både boende och mat, men hittills har i alla fall vi klarat oss. Alltså, man bör komma fram i tid och alltid ha ett reservställe som man hinner till, och orkar, om allt skulle visa sig vara stängt. 

Hela cykelturen blev 914 km lång.

Tillbaka