Danmark, Sjelland 1999



Denna del är en fortsättning på vår tur från Kyrkesund på Tjörn till Hälsingborg. Se under rubrik Sverige "Tjörn - Helsingborg 1999".


1999-07-18, Helsingör - Rågeleje

Vi kom med båten från Helsingborg. Det var många år sedan vi var i Helsingör och vi hade då kommit med bil för att direkt ta färjan. Denna gång skulle vi se lite av stan. Vi for alltså runt på stan ett tag och avslutade med en tur ut till slottet Kronborg, en mäktig byggnad.

Det märktes direkt att man har cykelkultur i Danmark. Fotgängare går på gångbanan och inte på cykelvägarna och bilisterna ser sig för när dom skall t.ex. göra en högersväng, kanonbra!

Vi visste inte exakt hur vi skulle åka men hade nog tänkt att följa kusten så mycket som möjligt, så vi körde ut ur stan längs kusten nordväst ut. Till en början kunde vi se Svenska kusten men allteftersom vi fortsatte längre och längre västerut, försvann Sverige i fjärran. Vi fortsatte till Gilleleje, en liten fin kuststad med mycket turister. Det verkade vara en mycket populär hamn för turistande seglare. Åt pölser och glass. Tiden hade gått fort så vi började fundera på tältplats.

Denna första Danska cykeldag bjöd på alldeles otroliga cykelvägar som bitvis och ibland långa sträckor gick inne bland småhus och trädgårdar, ibland inne genom täta skogar. Gemensamt var att vi hela tiden hade havet alldeles till höger om oss. Och - så fanns det inga backar att tala om, i alla fall inte denna första dag. Men - det är inga vägar för racercyklar med smala däck, men å andra sidan, har man det så kan man ju köra på den parallellt gående landsvägen.

Framme i Rågelejes camping c:a 19.00. Det var en fin camping, en sån där allt är i det närmaste perfekt. Det var lugnt och tyst hela natten. Inte helt sant. Mycket tidigt på morgonen väcktes vi av en enorm "koltrastorkester" när dom satte igång att spela. Det verkade som alla koltrastar drog igång ungefär samtidigt. Dom var otroligt många och hela luften var fylld av koltrastmusik. Endast någon gärdsmyg bröt koltrastdominansen då och då. Men det kan ju inte räknas som oväsen, även om det var hög ljudnivå. Vi somnade om.

Dagens etapp (i Danmark) var 52 km.


1999-07-19, Rågeleje - Vesterlyng

Vi vaknade ändå tidigt och det var klarblå himmel. Start 10.40. Vi följde sykelleden "Nordkyststig" mest hela vägen ända till Hundested. Fantastisk väg bl.a. genom Tisvildehegn (Tisvildeskogen), c:a 7 km genom en mycket fin skog där vi mötte endast några enstaka cyklister. Nordkyststigen har verkligen perfekta vägval och suverän skyltning! Aldrig några tveksamheter. Färjan över Isefjord tog 25 min. Dagens etapp var lika fin och vägarna lika suveräna som dagen innan. Framme i Vesterlyng Camping c:a 18.30. Vi var fruktansvärt hungriga när vi anlände. Det fanns inte alltför många bra matställen utefter vägen så vi chansade på att det skulle finnas något på campingen. Och mycket riktigt. På vår förfrågan fixade dom till en riktig mastig middag med riktigt öl och vi blev rejält mätta. En sak är klar. Dom äter mycket fet mat i Danmark. Oftast har maträtterna endast pommes frites som tillbehör. I övrigt en mycket bra camping, ganska liten, tyst och lugn.

  . 
Ofta gick cykelstigen inne bland hus och trädgårdar eller inne i skogen.

Jag har sagt det förut och säger det igen. Man skall inte tro att det är platt överallt i Danmark. Denna dag passerade vi ett område med några rejäla långa och tunga backar.

Dagens etapp 76 km. Effektiv tid 4.49 och eff. snittfart 15,7 km/h.


1999-07-20, Vesterlyng - Slagelse

Denna natt regnade det mycket hårt och åskan gick för fullt i fjärran. Tur vi har bra tält som håller tätt ovanifrån. Vi sov i 10 timmar!! Egentligen är det fantastiskt att efter en lång heldagscykling komma fram och få sova i tält. Man sover väldigt bra där och särskilt om man är klar med alla campingsysslor, har lagt sig och det regnar utanför tältet.

Kom iväg först vid 11.30-tiden. Vi åkte på små och otrafikerade vägar som verkligen var kanonbra och som zigzag-ade genom landskapet. Det var ganska kuperat bitvis. De sista 25 km in till Slagelse körde vi på en kanonbra cykelväg som gick längs en mycket trafikerad väg (nr 22).


På väg från Vestelyng till Slagelse

Vi letade ett tag efter campingen i Slagelse och när vi äntligen hittade den såg den fantastiskt fin ut från början. Men snart upptäckte vi att väg nr 22 passerade alldeles vid sidan av campingen och det blev naturligtvis ett fruktansvärt oväsen under natten.

Dagens etapp 58 km plus kvällstur 11 km i stan. Effektiv snitthast. 15,5 km/h.


1999-07-21, Slagelse - Bisserup

Först hade vi ett hemskt åskväder under lång tid på natten och det var verkligen otäckt, för åskan small rakt ovanför oss ett antal gånger. Vaknade sedan vid 6-tiden och trots apterade öronproppar gick det inte att somna om p.g.a. den ökande trafiken på morgonen. Campingen var bra men läget en fullständig katastrof!

Helmulet men uppehåll. Vi körde rakt söderut direkt till en liten kustby som heter Bisserup där vi sökte upp Jytte och Niels som vi hade träffat två år tidigare under en dagsetapp på Kreta. (Se Grekland 1997). Jytte och Niels är fantastiskt gemytliga människor och vi hade verkligt trevligt. Dom bor alldeles vid kusten.

Dagens etapp 39 km.


1999-07-22, Bisserup - Kalundborg - Århus (med färja)

Lämnade Bisserup c:a 09.00. Vi hade verkligen diskuterat vägvalet. Härifrån var det 2-3 dagars cykling kvar till Kiel, som låg söderut. Det hade börjat att regna på heltid och vinden drog på från sydväst. Väderrapporten sade att det skulle hålla i sig några dagar. Vi bestämde att vända i stället för att slita ända till Kiel i motvind och regn. Om vi cyklade norrut skulle vi ju få medvind istället. Det är väsentligt trevligare även om det regnar. Tyvärr var det ungefär samma sträckning som under de två senaste dagarna men vi hade chans att välja en västligare väg genom Skaelskör, förbi Korsör. Vi gillar inte att köra samma vägar som vi gjort tidigare och detta blev ju en helt annan väg, nästa ända till färjan i Kalundborg.


Jytte, Niels och Reinhold

Det var hård sydvästlig vind med regn och det var svettigt de två första milen till Skaelskör, men därifrån vände vi norrut och det var en fröjd att åka cykel i den hårda medvinden. Det regnade hela dagen och vi var mycket blöta, mest inifrån. Regnkläderna från Tenson var faktiskt mycket bra. Vi hade helst velat ta vägen över den nya Stora Bält bron som går mellan Korsör och Nyborg. Det hade varit en trevlig väg men vi backade när vi kände vilken motvind vi hade fått. Vi såg i alla fall bron på långt håll i dimman.

Framme i Kalundborg 15.30. Sträcka 76 km och medelfart 19 km/h. Färjan tog 3 timmar. Det blev ytterligare 18 km inne i Århus medan vi rekognoserade järnvägsstation, köpte tågbiljetter och letade hotell. Nu ville vi bo på hotell igen. Vi hittade till slut ett kanonställe som heter "Get in" och som kostade 300 DKK. Rekommenderas. Frukosten för 2 x 35 DKK var helt OK och prisvärd.


1999-07-23, Århus - Stenungsund

Denna dag gick det fort. Vi hade en otrolig tur med tiderna. Vi behövde inte vänta värst länge någonstans.
1. Tåg till Aalborg
2. Buss till Fredrikshamn
3. SeaCat catamaran till Göteborg
4. Buss till Stenungsund
5. Cykel till campingen på Almön och tältning
Fortfarande regn, och det höll på hela natten.

Sammanlagd cykling denna dag 12 km.


1999-07-24, Almön - Kyrkesund

Äntligen fint väder igen men en hård motvind när vi cyklade de 21 km ut till Kyrkesund och avslutade årets cykelsemester.


Sammanfattning.

Det var andra gången vi cyklat i Danmark. Vägarna är mycket bra och det är lätt och enkelt att cykla i Danmark, det finns massor av bra campingplatser, backarna finns men är ändå resonabla, men - det kan också vara ganska trist eller rättare sagt lite för enformigt, tycker vi. Det blir lite för mycket att gneta på över slätter och det enda man ser långa tider är oändliga fält med massor av vindkraftverk. Vindens riktning har också mycket stor betydelse. Inget fel i detta, men lite enformigt så det får nog bli något annat ställe nästa gång.

Total cykelsträcka: 363 km.

Tillbaka