Österrike 2006,
På racercykel längs Donau's cykelvägar

Vi i var i Österrike även i år och hade en fantastistk cykelvecka på cykelvägarna där. Vi hade vår "bas" i Linz och våra dagsutfärder utgick därifrån. På Internet hittade vi ett billigt hotell som heter Youthotel Linz. Hotellet ligger c:a 2 km från centrum = gågatan. Spårvagnen går alldeles utanför hotellet så det var bara att ta den om vi ville in till centrum och spatsera på gågatan. Vi var oftast ganska trötta i benen efter en dags cykling, så det var inte så intressant att gå till centrum och tillbaka. Normalt gick vi till ett område med några restauranger c:a 1 km från hotellet för att äta på kvällarna.
Tjejerna på hotellet var verkligen vänliga och tillmötesgående när vi frågade om en plats att placera racercyklarna under nätterna. Vi fick låna ett tomt kontor alldeles intill receptionen. Där kunde vi också förvara cykellådorna.
Linz är en relativt stor stad, så stor att dess centrum verkligen har "storstadskaraktär". Tack vare att det bor mycket folk där finns det också massor av både cyklister, rullskridskoåkare och stavgångare. Detta genererar i sin tur höga krav på många och breda cykelvägar. Cyklister, rullskridskoåkare och gångare samsas om vägarna. Man kan verkligen säga att just i detta område har man fantastiskt många och mycket fina cykelvägar längs Donau och även i andra riktningar, troligen de allra bästa cykelvägarna som vi har sett i Österrike.

Transporten till Österrike och Wien gick till på ungefär samma sätt som året innan och det enda problemet vi hade var som tidigare, taxin mellan järnvägsstationen och hotellet när vi kommit fram till Linz. Det är det eviga problemet. Det är mycket svårt att få tag i en taxi som har kapacitet eller en chaufför med intresse att fälla ner ryggstöd, osv. för att kunna ta våra två cykellådor. Normala taxibilar som står och väntar på järnvägsstationen har nästan aldrig kapacitet. Vi kollade med samtliga taxibilar som stod inne vid stationen. Ingen närvarande kunde (eller ville) ta lådorna. Vi fick en av chaufförerna att ringa efter en större bil och det lyckades.
Samma sak hände när vi skulle åka hem. Vi bad tjejen i receptionen att ringa en taxi stor nog att kunna ta våra två cykelboxar. Taxin kom, men inte kunde den ta våra lådor inte. Taxichauffören var i alla fall vänlig nog att ringa efter en större bil och till slut tog vi oss iväg till järnvägsstationen.

Klicka på bilderna så blir de större. Storlek c:a 100 - 150 kB.
Jouthotel Linz

Första dagen är det härligt att ge sig ut på Donau's fantastiska cykelväg. Den första dagen är alltid den bästa dagen. Detta tillfälle hade vi längtat efter ända sedan vi bokade resan.
Tänk - cykelvägarna ser ut så här miltals och garanterat inga backar!

Inte långt från Linz ligger en stad som heter Enns. Den sägs vara en av Österrikes äldsta städer, kanske den äldsta. Vi passerade Enns en dag och gjorde en paus på torget. Om jag minns rätt kan man åka på minst tre olika cykelvägar till denna stad. Det kanske finns flera.

Donauskutor! Donau trafikeras av massor av fartyg som är lågbyggda för gång i Mellaneuropas kanaler och floder, vilka oftast har väldigt låga broar.

Ett slott i staden Ottensheim vid Donau, ett par mil uppströms Linz.  Bilfärja vid Ottensheim. Färjan drivs av kraften i flodens ström genom snedställning och hålls på plats mot strömmen med en linbana som korsar floden.

En dag gjorde vi en långtur till Passau. Passau är en Tysk stad som ligger på gränsen till Österrike, c:a 10 mil uppströms från Linz. Vi hade hittills åkt racercykel på alla Donau's cykelvägar från Wien och uppströms, utom Linz - Passau. Här hade vi inte åkt sedan 1994. Det skulle bli kul att komma tillbaka och se om vi kände igen oss någonstans. Det är långt till Passau och vi räknade självklart med att ta tåget tillbaka till Linz. På vägen skulle vi äntligen komma tillbaka till en liten by som heter Aschach an der Donau. Här övernattade vi på ett privatrum 1994 när vi åkte långfärdscykel med packning längs Donau första gången. Jag har tänkt mycket på den byn sedan den gången. Jag kommer särskilt ihåg att jag frågade värdinnan om vi kunde få ett rum med utsikt över floden. Hon öppnade fönstret och svarade att ni skall få "havsutsikt". "Detta är vårt hav". Att ha Donau som utsikt från fönstret är inte det sämsta.

Färden mot Aschach och Passau går på fantastiskt fina asfalterade cykelvägar helt skilda från biltrafik. Ibland som här genom stora skogsområden.  Efter c:a 3 mil och strax före Aschach dyker denna skylt upp. Man kan nog påstå att cykelvägarna ofta är lika bra skyltade som bilvägarna.  Vi åt en stor och god sallad i Aschach medan vi kunde titta på "havet".
Vi visste att vi också skulle få passera de berömda S-krökarna som Donau gör vid en by som heter Schlögen. De kallas Schlögen Slingen och är två 180 graders S-krökar som kommer direkt efter varandra. Här går floden mellan höga berg på båda sidor och cykelvägen går alldeles nere vid strandkanten. Helt otrolig cykling! Inte nog med det. Vi hade en fantastisk god medvind hela dagen. Man måste ju välja riktning efter väderledsrapporten. Alltså, cykla i medvind och tag tåget tillbaka! Det låter väl gott? Vi kom fram till Passau 16.30 och fick ett tåg tillbaka kl. 17.14. Passau är en fantastisk vacker stad som ligger vid ett ställe där tre floder rinner ihop. Donau som rinner upp i Schwarzwald i Tyskland, Inn som rinner upp i de Österrikiska Alperna och en mindre flod som heter Ilz. Detta var fjärde gången som vi passerat Passau med cykel, så vi tyckte att vi inte behövde någon Sight Seeing denna gång utan kunde skynda på lite. Det finns flera bilder från Passau i våra tidigare cykelbeskrivningar med långfärdscykel. Vi var tillbaka på hotellet c:a 19.00. Därefter blev det dusch och sedan ut på restaurang för att äta något gott. Vi cyklade 103 km denna dag.
Här går Donau Radweg alldeles intill floden på detta sätt i c:a 2 mil. Fotot är taget c:a 1 mil nerströms Schlögen Slingen.  En bit uppströms Schlögen Slingen.  På hemväg från Passau. Tänk att i Österrike har nästan varenda tåg en sån här vagn enbart för transport av cyklar! Jag har skrivit det förut. När skall vi få se detta i Sverige?
Den mest spektakulära av Schlögen Slingen. Här gör floden en riktig 180 graders böj och kortet är taget från byn Schlögen som ligger mitt i ytterkurvan. Det går faktiskt en cykelväg på andra sidan också, men är svår att se härifrån. Just här mitt i böjen kan man åka över till andra sidan med en cykelfärja. Tänk att här passerar dagligen massor av ganska stora fartyg utan att krocka. Se bilderna ovan. Det är en konst att ta skarpa kurvor med båt i stark medström. Om man gör fel hamnar man i stranden i ytterkurvan. Hemligheten är att gå fortare än strömmen och ha "sladd" genom kurvan, alltså med fören inåt. Jag har provat detta under många års paddling i strömmande vatten. Att gå motströms är däremot inga som helst problem.

En annan dag åkte vi först nerströms Linz på Donaus högra strand (strändernas sida räknas alltid utifrån flodens strömningsriktning). När vi kom till Mauthausen (som ligger på den vänstra stranden) tog vi en liten cykelfärja över floden för att äta lunch. Därefter vidare till en by som heter Au an der Donau där vi vände. Vi körde sedan tillbaka till Linz på vänstra stranden. Det blev 83 km, den kortaste etappen under veckan. .

Cykelfärjan vid Mauthausen.  Mauthausen från andra stranden.  Lunch i Mauthausen. Som vanligt åt vi en god sallad.

Denna dag gjorde vi en tur nerströms från Linz. Vi åkte hela tiden på Donau's vänstra sida och korsade floden på en kraftverksdamm strax uppströms en liten stad som heter Wallsee. Vi åkte på flodens högra strand tillbaka till Linz och dagen etapp blev 95 km. Fantastiska cykelvägar hela dagen.

Vid överfarten vid kraftverket kan vi se ända till Wallsee. Lägg märke till kyrktornet som ligger mitt i staden till höger i bilden.  Kyrkan vars torn vi kan se på bilden till vänster ligger mitt på stadens torg.  Lunch (kanongod Gulaschgryta och potatis) på en uterestaurang på torget i Wallse.

Förrutom ovan beskrivna cykelturer gjorde vi ännu tre långa turer. Det blev t.ex. turer längs Donau i någon riktning på vägen ut och längs andra cykelvägar en bit från floden på tillbakavägen. En av dagarna åkte vi på en cykelväg som heter Traunradweg. Traun är en biflod till Donau och som rinner ut i Donau strax nerströms Linz. Självklart har floden en egen cykelväg. Vi åkte c:a 5 mil efter floden i uppströms riktning och på tillbakavägen tog vi delvis andra småvägar så att det blev drygt 13 mil. Traunradweg är en kanonfin cykelväg som långa sträckor går på kraftverksdammar längs båda sidor av floden och absolut fri från trafik.

Vår ambition var att averka 60 mil på vår "träningsvecka". Det blev 60,2 mil på 6 cykeldagar. Efter 3 cykeldagar hade vi vilodag, helt fri från cykelåkning.

Detta var vår tredje vecka med "racercykel längs Donau's cykelvägar". Vi känner att det kommer att bli flera liknande veckor här antingen vid Donau eller i närheten. En sak är i alla fall säker. Det blir antingen i Österrike eller i Tyskland.